Eğitimin Amacı
Felaket bölgesinde yer alan üniversitelerde tam zamanlı görev yapan araştırmacılar olarak, bu çağrı kapsamında maksimum miktarda proje desteğinin üniversitelere kazandırılması bu proje eğitiminin temel amacıdır. Bu amaç doğrultusunda felaket bölgesindeki üniversitelerden araştırmacıların TÜBİTAK Bilimsel ve 1001-Teknolojik Araştırma Projeleri Destekleme Programı hakkında bilgilendirilmelerin yanı sıra, bölge önceliklerine yönelik özgün değeri yüksek ve katma değer oluşturma potansiyeli yüksek proje önerileri hazırlanmasına yönelik bir eğitimin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, TÜBİTAK destekleri hakkında genel bilgiler verilerek 1001-Teknolojik Araştırma Projeleri Destekleme Programı başvurularında yer alan proje bileşenleri detaylı olarak verilecektir. Etkinlik toplamda üç gün (toplam 30 ders saati) sürecek şekilde planlanmakta olup, birinci günde araştırmacılara aşağıda belirtilen hususlarda bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.
1. Proje nedir ve niçin proje verilmelidir?
2. TÜBİTAK ARDEB projeleri nelerdir? Proje fikri ile proje türü seçiminde nelere dikkat edilmelidir?
3. Araştırma projelerinin genel kısımları nelerdir?
4. Proje baslığı nasıl saptanır?
5. Özet, Anahtar kelimeler, amaç ve hedefler yazılırken nelere dikkat edilir?
6. Konu, kapsam ve literatür özeti yazarken dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
7. Özgün değer, yaygın etki verilirken nelere dikkat edilmelidir?
8. Yöntem yazılmasında dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
9. Araştırma olanakları ve projede kullanım amaçları nelerdir?
10. İş paketleri, iş-zaman çizelgesi ve bütçe hazırlamada nelere dikkat edilir?
11. Başarı ölçütü ve risk yönetimi nedir? Nelere dikkat edilmelidir?
12. Hakem/panelistlerin projeleri değerlendirirken dikkat ettiği hususlar nelerdir?
13. Etkin proje yönetimi nasıl gerçekleştirilir?
14. Ara ve sonuç raporlarının yazımında dikkat edilecek hususlar nelerdir?
Eğitimin ikinci gününde, bölgedeki farklı üniversitelerden gelen araştırmacıların katılımıyla, bölgenin ihtiyaçlarının odak olduğu proje fikirlerinin neler olabileceği hususunda bir “beyin fırtınası” gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Eğitimin sabahki ilk beş saatlik kısmının farklı üniversitelerin aynı veya farklı disiplinlerinden araştırmacıların paydaş olarak yer alabileceği, bölgenin problemlerine çözümler üretebilecek ve sosyoekonomik durumuna katkı sağlayabilecek proje konularının belirlenmesi hususunun oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. “Beyin Fırtınası” aktivitesinden çeşitli proje önerilerinin ve ortaklıkların çıktı olarak elde edilmesi hedeflenmektedir. Eğitimin ikinci gününün öğleden sonraki beş saatlik kısmında oluşan işbirliği grupları belirlemiş oldukları proje önerileri için, farklı disiplinlerden TÜBİTAK proje deneyimine sahip eğitmenlerle atölye çalışmaları yapabileceklerdir. Bu atölye çalışmalarının büyük ölçüde ortaya konulan problemin önemi ve önerilen çözümlerin özgünlüğü noktasında proje ekiplerine yön vermesi hedeflenmektedir.
Eğitimin üçüncü gününde, araştırmacıların daha önceden başvuru amacıyla hazırladıkları projeler; başvuru yapılarak reddedilmiş ve revize edilerek tekrar sunulmak istenen projeler ve beyin fırtınası sırasında ortaya çıkan proje fikirlerine yönelik uygulamalı eğitimler gerçekleştirilecektir. Araştırmacılar proje fikirlerine göre, eğitim veren eğitmenlerle eşleştirilerek oluşturulan gruplarda uygulama yapma imkânı bulabileceklerdir. Eğitimin ikinci ve üçüncü gününde gerçekleştirilecek faaliyetlerin verimli olabilmesi için eğitimin yüz yüze yapılmasının uygun olacağı düşünülmektedir. Eğitmenler, proje yürütme deneyimine sahip mühendislik fakültelerinin farklı dallarından seçilmiş olup kendi bölümleri veya kendi bölümlerine yakın bölümlerde yer alan akademisyenlerden oluşan gruplarla uygulama derslerini yapacaklardır. Üç gün sürmesi planlanan etkinlik sonucunda katılımcıların önereceği projelerin kalitesinin artması ve böylece bölgenin ve ülkemizin bilimsel araştırma faaliyetlerinde daha iyi bir düzeye ulaştırılması hedeflenmektedir.